Na co zwrócić uwagę przy zakupach przez Internet?

Już ponad 53% Polaków kupuje online, a dokładnie 72% z przeszło 19 milionów polskich internautów. Polska jest już 5 co do wielkości rynkiem e-commerce w Europie, który od lat wykazuje się dużą dynamiką wzrostu. Wszelkie dane potwierdzają więc, że kochamy zakupy przez Internet i to zarówno przez komputer, jak i urządzenia mobilne. W Polsce działa obecnie około 20 tysięcy sklepów internetowych – warto wiedzieć, jak z nich korzystać, by zakupy były zawsze udane i przede wszystkim bezpieczne.

1. Nie kupuj w pierwszym lepszym sklepie

Choć nie każdy ma czas na przeglądanie stron wszystkich sklepów online, to jednak aby zrobić udane zakupy przez Internet, należy dokonać choć podstawowego porównania ofert. Między sklepami istnieje duża konkurencja, dlatego cena tego samego produktu może się różnić nawet o kilkadziesiąt procent! Sklepy warto także porównać pod kątem asortymentu, dostępności produktu, a także warunków płatności i dostawy. Kupując w pierwszym z brzegu sklepie, zwykle przepłaca się za produkt i otrzymuje gorsze warunki zakupów. Dobrym, bo szybkim sposobem na porównanie ofert jest skorzystanie z porównywarki cen online. Są tam zwykle także opinie na temat sklepów oraz produktów.

2. Poświęć czas na sprawdzenie opinii o sklepie

Najbezpieczniej jest robić zakupy przez Internet w znanych sklepach online, jednak nie zawsze jest to możliwe. Czasami potrzebny produkt dostępny jest wyłącznie w jakimś mało rozpoznawalnym sklepie. Zamówienie towaru w takim miejscu, a tym bardziej dokonanie z góry płatności jest bardzo ryzykowne. W Polsce wciąż dochodzi do wielu oszustw, gdy zamówiony towar nigdy nie dociera do kupującego lub trzeba na niego czekać miesiącami. Niestety zdarzają się przypadki wyłudzeń, czyli sprzedawanie nieistniejącego towaru. Aby ustrzec się przed takimi sytuacjami, należy robić zakupy przez Internet wyłącznie w sklepach, na których temat można w sieci znaleźć wiele opinii ich rzeczywistych klientów. Nigdy nie należy polegać wyłącznie na opiniach umieszczonych na stronie sklepu, ponieważ mogą być nieprawdziwe.

3. Sprawdź firmę pod względem formalnym

W celu zminimalizowania ryzyka trafienia na oszusta, należy przed dokonaniem transakcji sprawdzić sklep internetowy pod względem formalnym. Przede wszystkim warto potwierdzić, czy jest ona zarejestrowana np. w ewidencji działalności gospodarczej lub w Krajowym Rejestrze Sądowym. Obie bazy dostępne są za darmo i online, więc sprawdzenie w nich firmy zajmuje dosłownie chwilę. Jeśli firmy nie ma w żadnej bazie, a w dodatku na jej stronie internetowej nie ma dokładnych danych kontaktowych, lepiej zrezygnować z zakupów. Warto także pamiętać, że na stronie sklepu online powinny znajdować się:

  • regulamin korzystania ze sklepu
  • dokładne zasady składania zamówienia
  • cennik i warunki dostawy towaru
  • metody płatności
  • zasady zwrotu towaru, jego wymiany oraz reklamacji etc.

4. Dbaj o swoje dane osobowe i bezpieczeństwo transakcji

Zakupy przez Internet wymagają podawania swoich danych osobowych i adresowych, których przechwycenie przez przestępców może skutkować wieloma problemami (ktoś może potem wziąć pożyczkę na nasze nazwisko!). Właśnie dlatego podczas kupowania online należy przestrzegać kilku zasad:

  • zakupów dokonywać tylko podczas bezpiecznego połączenia internetowego (odradza się korzystania w tym celu z publicznych hotspotów)
  • sprawdzić, czy strona internetowa sklepu stosuje szyfrowanie danych, czyli czy ma certyfikat SSL (adres strony powinien rozpoczynać się skrótem https, a przed nim powinien być widoczny symbol kłódki)
  • stosować na komputerze lub urządzeniu mobilnym programy antywirusowe i antyspyware
  • korzystać tylko ze znanych i bezpiecznych systemów płatności (najbezpieczniej jest płacić przy odbiorze towaru lub kartą kredytową, ponieważ w jej przypadku podejrzane transakcje można cofnąć).

5. Pamiętaj o swoich prawach konsumenta

Od kilku lat w Polsce obowiązuje bardzo korzystne prawo chroniące konsumentów robiących zakupy przez Internet. Pozwala ono w ciągu 14 dni od otrzymania zamówionego towaru odstąpić od umowy zakupu bez podawania przyczyny, następnie zwrócić towar oraz oczekiwać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy. Co więcej, sprzedawca nie ma prawa z tego tytułu oczekiwać żadnych opłat. Jedynym kosztem, jaki musi ponieść konsument, jest ewentualnie koszt przesyłki. Warto pamiętać, że w związku z tymi przepisami sprzedawca powinien dostarczyć kupującemu formularz odstąpienia od umowy. Prawo do zwrotu towaru zakupionego online przewiduje kilka wyjątków, ponieważ nie można w ten sposób odesłać np. produktów szybko psujących się lub z krótkim terminem ważności.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *